«ارادتمند حیله‌گر مرموز» مجموعه‌‌ای که باید بخوانید!

اشتراک گذاری:

مجموعه ارادتمند حیله‌گر مرموز

چند دلیل برای خواندن مجموعه‌ی ارادتمند حیله‌گر مرموز 

 

مجموعه ارادتمند حیله‌گر مرموز، ترجمه شده توسط دکتر سیامک دشتی نه تنها مجموعه‌ای جذاب و معمایی است، بلکه از دیدگاه آموزشی در مدارس نگاه معلم‌ها هم تفاوت‌هایی با نظام مرسوم دارد. در خیلی از موارد، معلم‌ها متوجه هستند که قانونی زیر پا گذاشته می‌شود، اما از آن چشم‌پوشی می‌کنند. درواقع تا زمانی که آسیبی جدی فرد را تهدید نمی‌کند آزادی و تجربه‌ورزی در اولویت است و حریم شاگردان حفظ می‌شود.چند دلیل برای اینکه خوب است والدین، مربیان، معلمان، مدیران و تسهیلگران مجموعه ارادتمند حیله‌گر مرموز نوشته‌ی مورین جانسون با ترجمه سیامک دشتی را بخوانند!

ترجیح بر این است که ارادتمند حیله‌گر مرموز را والدین و افرادی که با نوجوانان یا در نظام آموزشی کار می‌کنند، بخوانند؛ چون ماجرا در یک مدرسه متفاوت اتفاق می‌افتد. مدرسه‌ای که در آن همه نوع امکاناتی دیده می‌شود. بچه‌ها در آزادی و امنیت می‌توانند هر درخواستی داشته باشند. آن‌ها در فضایی مرموز و جنایی، فرصت تجربه، یادگیری، رشد، بزرگ کردن دایره‌ی امن و رهایی را به دانش‌آموزان می‌دهند. فرصتی که به دانش‌آموزان جسارت و انگیزه و امید می‌دهد.

نوع نگاه مورین جانسون در مجموعه‌ی ارادتمند حیله‌گر مرموز به معما، ناخودآگاه به مخاطب یاد می‌دهداز دید دیگری به مسائل نگاه کرده، بیشتر به افراد و محیط دقت کند و به دنبال راه‌حل و چاره‌جویی و حل مسئله باشد.

ارادتمند حیله‌گر مرموز، باعث می‌شود عمیق‌تر نگاه کنیم و در پی سند و مدرک باشیم. هر مسئله‌ای را به‌راحتی قبول نکنیم. برای هدف‌مان هر چقدر لازم باشد زمان و انرژی صرف کنیم. و تا از چیزی مطمئن نشدیم آن را اعلام نکنیم.
مجموعه‌ی ارادتمند حیله‌گر مرموزدر فضایی به ظاهر معمایی ـ جنایی است، اما سرشار از درس خودشناسی و شناخت نوجوانان است. همچنین شناخت مدرسه‌ی متفاوت و نگاهی دیگر به انسان‌گرایی داشته است.

 

مدرسه معرفی شده در داستان از چه امکانات متفاوتی برخوردار است؟

 

برای مدیر مدرسه فراهم کردن حتی حدود ۵۰۰ کتاب درخواستی فقط برای یک‌دانش‌آموز امری پذیرفته‌شده است. نوجوانان این مدرسه از همه نظر جدی گرفته می‌شوند. این مدرسه رایگان است، پس کسی نگران نیست که از پس هزینه‌ها برمی‌آید یا نه. از طرفی، در مجموعه‌ی ارادتمند حیله‌گر مرموز خود بچه‌ها هستند که انتخاب می‌کنند چه بخوانند و چه بیاموزند. بازی در این مدرسه خیلی مهم است و انواع بازی‌ها در دسترس است. درواقع در نگاه مدیر و موسس مدرسه بازی یادگیری است.

محیط هنری و در عین حال پر از معما طراحی شده است که ذهن را پرورش می‌دهد و برای هر کسی دستاوردی خواهد داشت. مجسمه‌های زیبا و ساختمان‌هایی با طراحی خاص، گل‌ها و درختان، و تابلوهای هنری بسیار در گوشه‌و‌کنار مدرسه محیط متفاوتی را شکل داده است. حتی اسامی مکان‌ها هم یا با توجه به اسطوره‌ها انتخاب شده یا هنری است. به‌نوعی می‌شود گفت هنر و طبیعت در جای‌جای این مدرسه در زندگی روزمره‌ی دانش‌آموزان پیوند خورده است. پیوندی که آموزش در بستر زندگی را در بر خواهد داشت.

 

به چه افرادی خواندن این مجموعه توصیه می‌شود؟

 

خوب است مجموعه ارادتمند حیله‌گر مرموز را معلمان و تسهیلگران و والدینی که با نوجوانان سروکار دارند بخوانند، چون نوجوانانی با روحیه و شخصیت‌های متفاوت در این مدرسه هستند، آن هم در دو زمان متفاوت. این می‌تواند به ما کمک کند بیشتر نوجوان‌‌ها را بشناسیم. نوجوانانی که خطر می‌کنند، تجربه کردن را دوست دارند و می‌خواهند دنیا را و آدم‌ها را کشف کنند. آن‌ها به دنبال لذت و هیجان و سرگرمی هستند؛ می‌خواهند از کودکی فاصله بگیرند و وارد بزرگ‌سالی شوند. این نوجوانان برای خود هدف دارند، دنبال کار علمی یا هنری هستند و یا عشق را مزمزه می‌کنند.

نوجوانانی که دنبال حل معما هستند، معما می‌سازند یا زندگی و مرگشان خود معمایی می‌شود برای دیگران. نوجوانانی که هنوز شناخت کافی از خود و اطرافشان ندارند، هنوز احساسات و خود جدیدشان را نمی‌شناسند، درگیر چالش‌های اخلاقی می‌شوند، نافرمانی می‌کنند، از هم حمایت و مراقبت می‌کنند و … . ارادتمند حیله‌گر مرموز مجموعه‌‌ای جذاب و جنایی با ترجمه‌ی سیامک دشتی‌ که هم برای نوجوانان و هم برای بزرگ‌سالان بسیار آموزنده و مهیج است. جلد دوم و سوم مجموعه ارادتمند حیله‌گر مرموز،  به اسم نردبان بی‌پله و دستی بر دیوار منتشر شده است.

امیدوارم شما هم از خواندن آن لذت ببرید.

اگر می‌خواهید جلد اول مجموعه‌ی ارادتمند حیله‌گر مرموز را با ارسال رایگان تهیه کنید، اینجا کلیک کنید!